تاريخ : 5 / 5 / 1394برچسب:, | 12:21 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.

دارچین و نعناع دوای درد معدهپزشک و محقق طب سنتی گفت: مصرف دارچین و نعناع برای درد معده موثر است.

مریم نواب‌زاده، گفت: دارچین برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.

وی افزود: افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می‌کنند، با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان بیشتر می‌شود و خوراکی‌هایی مانند مایونز و کلم از جمله این موادغذایی هستند.

این پزشک و محقق طب سنتی اظهار کرد: افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند، بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند.

نواب‌زاده ادامه داد: قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.

وی تصریح کرد: این افراد بهتر است به‌ جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.

پزشک و محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند، همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است.

 



تاريخ : 3 / 5 / 1394برچسب:, | 8:22 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

دانشمندان دانشگاه آکسفورد قاتل سرطان را شناسایی كردند!

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جام نیوز:دو میوه‌ای كه قادر به از بین‌بردن مهاجم‌ترین نوع سرطان هستند توسط دانشمندان شناخته شدند. گیلاس و آلبالو قادر به انهدام مهاجم‌ترین نوع سلولهای سرطان هستند.

 

 

این دو میوه خطرناك ترین سلول‌های سرطانی را ازبین می برند ولی جالب است بدانید كوچكترین آسیبی به سلولهای سالم مجاور وارد نمی‌كنند. طبق گزارش محققان دو پلی فنول ( مواد شیمیایی گیاهی ) منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. فنول ها تركیبات طبیعی هستند كه به طور خاص در میوه‌ها یافت می‌شوند.

 

 

 

شناسایی دو میوه به عنوان قاتل سرطان

 

 

 

آنتی‌اكسیدان‌های موجود در گیلاس و آلبالو برای درمان سرطان ها بسیار مفید هستند و استفاده از این منابع طبیعی درمانی بسیار توصیه می‌شود. مزیت این روش نسبت به شیمی درمانی ( درمان دوایی ) در این است كه استفاده از این دو ماده غذایی بر خلاف شیمی ‌درمانی هیچ آسیبی به سلول‌های سالم وارد نمی كند.
 
 

 



تاريخ : 2 / 4 / 1394برچسب:طب سنتی,عقاب,عقاب نیوز, | 8:2 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

یک متخصص طب سنتی دلایل خواب آلودگی بعد از غذا و راه‌کارهای رفع غلظت خون را تشریح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از تسنيم، غلامرضا کردافشاری در پاسخ به سوالی که آیا خواب آلودگی بعد از غذا می‌تواند به دلیل کم خونی باشد؟, گفت: می‌تواند به دلیل صعف هضم یا کبد چرب باشد که هر دو با کم خونی ارتباط دارند.

به گفته وی می‌تواند خواب آلودگی به دلیل تند غذا خوردن باشد. می تواند به دلیل خوردن غذای بخاردار باشد که بخار در بدن می‌پیچد و باعث بد هضمی می‌شود البته سردی مزاج هم می‌تواند موجب خواب آلودگی بعد از غذا شود.

 برای درمان غلظت خون چکار باید کرد؟


این متخصص طب سنتی افزود: یا خون به دلیل سردی غلیظ می‌شود یا خون از حرارت می‌سوزد و غلیظ می‌شود. غلظت خونی که به دلیل سردی است باید به این افراد چیزهایی بدهیم که خون را رقیق می‌کنند و گرم هستند مانند گل گاو زبان، سنبل طیب، بادرنجبویه، اسطوخودوس، پونه، آویشن به لیمو، سیر همچنین خوردن خاکشیر مفید است.
کردافشاری اضافه کرد: تمام موادغذایی که سودا را از بدن دفع می‌کنند, خون را هم رقیق می‌کنند. اما غلظتی که از سوختن خون است باید حرارت را کم کرد.
وی گفت: زرشک, ترشیجات, آبغوره و چای ترش توصیه می‌شود که هم فشار را میزان می‌کند همچنین غلظت را از بین می‌برد؛ خوردن آبلیمو و خاکشیر در همه توصیه می‌شود.
در مورد حلیله سیاه و روش استفاده آن برای سیاه کردن موها توضیح دهید؟

این متخصص طب سنتی ادامه داد: کسی که مداومت کند در خوردن هلیله سیاه اتفاقات ویژه‌ای در بدنشان می‌افتد. این باعث می‌شود که مغزشان تقویت شود, به آلزایمر, پارکینسون دچار نشوند.
کردافشاری بیان داشت: هلیله سیاه چشم را تقویت می‌کند و از تدابیر ویژه تقویت چشم خوردن هلیله سیاه است. می‌توان از روزی یک عدد هلیله سیاه را شروع کرد و کم کم به 2 تا 3 تا استفاده کنند.
وی عنوان کرد: هلیله سیاه را می‌توانند با روغن بادام شیرین یا با عسل استفاده کرد, صبح ناشتا در دهان بگذارند تا دو سه ساعت آب شود. پیرمردی از آذربایجان پیش من آمد که خیلی سرحال بود. گفت من 40 سال است که حلیله سیاه می‌خورم.

 



تاريخ : 24 / 3 / 1394برچسب:, | 3:35 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

گردوهایی که با پوست هستند را خریداری کنید زیرا خاصیت کاملی نسبت به گردوهای پوست کنده و آماده دارند.

 

به گزارش مشرق، دکتر Cananlaratay متخصص قلب و عروق درمورد اهمیت مصرف میوه‌های خشک گفت: آجیل و میوه‌های خشک یکی از سالم‌ترین منابع غذایی هستند. به همه مردم توصیه می‌کنیم که به مقدار زیادی مصرف کنند اما از مصرف آجیل و میوه‌های خشک وارداتی پرهیز کنید.

 افراد حتی اگر از پسته‌هایی که در بسته هستند استفاده کنند بهتر از پسته‌های در بازی است که مواد شیمیایی و دارویی به آنها زده شده و خاصیت کامل پسته را از بین برده است.

Karatay گفت: فندق به دلیل پایین بودن برداشت آن قیمت آن ارزان است اما سالم و بسیار توصیه می شود

Karatay در ادامه افزود: فندق – پسته می‌توانید به وفور بخورید زیرا بسیار خون ساز است همچنین از تخمه هم می توانید به صورت زیاد استفاده کنید.گردو یک ماده غذایی بسیار مهم است. گردوهایی که با پوست هستند را خریداری کنید زیرا خاصیت کاملی نسبت به گردوهای پوست کنده و آماده دارند. در زمان امپراطوری رم به بیماران روانی گردو تجویز می کردند زیرا مغز گردو به مغز انسان خیلی شباهت دارد و باعث درمان این بیماری می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر نشان می‌دهند که: گردو و تخم‌مرغ به صورت طبیعی دارای امگا 3 هستند، استفاده از این مغزهای خوراکی باعث می‌شود که ما سالم بمانیم و درآینده نسل سالم داشته باشیم.

با توجه به افزایش سرطان در سال‌های اخیر Karatay توضیح داد: افرادی که سیستم ایمنی بدن قوی و دارای ویتامینD کافی هستند، کمتر در معرض خطر  ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند.

دکتر Karatay تاکید کرد: اگر سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف شود به هر بیماری از جمله آلزایمر ، سرطان رحم، پروستات، معده، روده، پانکراس، سرماخوردگی و . . . می‌توانند مبتلا شوند در نتیجه برای تقویت و سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن مصرف غذاهای طبیعی و ویتامین D توصیه فراوان می‌شود.

 

 
 

 



تاريخ : 17 / 3 / 1394برچسب:, | 6:2 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

پاکسازی و حفظ سلامت کبد معمولا به دو روش تغذیه‌ای و دارویی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، کبد یکی از ارگان‌های مهم بدن است که در تصفیه سموم، میکروبها نقش اساسی دارد.

در همین راستا شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید:‌ خون از دستگاه گوارش توسط کبد جذب می‌شود و توسط آنزیم‌ها فرآیند‌هایی عمل دفع انجام می‌شود.

صفرا پاکسازی کبد را انجام می‌دهد
داروها، سموم از طریق جریان صفرا به روده می‌ریزد و به این طریق دفع می‌شود. بنابراین باید دانست بسیاری از سموم و داروهایی که به بدن وارد می‌شود بر کبد اثر دارد و در واقع کبد پاکسازی کننده خون است.

گفتنی است، از اندام‌های پاکسازی کننده خون، در ابتدا کبد و سپس کلیه‌ها قرار دارد.

حفظ سلامت کبد با مصرف غذای سالم
آگاه در ادامه افزود: طبیعی است برای سلامت کبد استفاده از غذای سالم ضروری است.
متاسفانه امروزه بسیاری از غذاها به سموم، آفت کش‌ها و مواد نگهدارنده آلوده هستند که پرهیز از این مواد توصیه  می‌شود.

عامل بعدی در حفظ سلامت کبد استفاده از آنتی اکسیدان‌هاست

شایان ذکر است، آنتی اکسیدان‌ها زمانی اثر مطلوب خواهند داشت که از منابع طبیعی مصرف شوند و چنانچه از مکمل‌ها و منابع غیر طبیعی استفاده شود تاثیر کمتری خواهد داشت.

آنتی اکسیدان‌ها بیشتر در میوه‌های قرمز مانند زغال اخته و زرشک یافت می‌شود.

پاکسازی کبد از دیدگاه طب سنتی
قدما، کبد را منشا قوای طبیعی می‌دانستند و معتقد بودند کبد نقش اساسی در پروسه حیات دارد و یکی از ارگان‌های مهمی است که نقش اساسی در  متابولیسم دارد.

علی اکبر جعفریان استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص طب سنتی می‌گوید: قدما  کبد را جزو دستگاه گوارش می‌دانستند و اعتقاد داشتند انسان‌ها باید از غذا مراقبت کند.

غذاهای سنگین و غذاهایی که رطوبت بدن را زیاد می‌کند کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین نبایستی در زمان سیری غذا مصرف شود  چراکه این کار باعث تحمیل فشار زیادی به کبدمی‌شود.

علاوه بر توصیه‌های غذایی، استفاده از داروهای گیاهی نیز موثر است که در این بین از داروهای ملین و مسهل هم استفاده می‌شود.

از داروهای گیاهی می‌توان به کاسنی، شاه تره،ترنجبین اشاره کرد.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که در هر دو روش طب جدید و سنتی استفاده از غذاهای سالم در تقویت و پاکسازی کبد تاثیر بسزایی دارد.



گزارش از آتوسا  دولتیاری

 

 



تاريخ : 13 / 2 / 1394برچسب:, | 12:0 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز 

 

کارشناسان بر این باورند، هزاران سال است که درمان های عفونت چشم راهی برای از بین بردن ویروسهای مقاوم به آنتی بیوتیک به شمار می رود.

 

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، دانشمندان مجددا عصاره ای را (طبق قرن 9) با پیاز، سیر، شراب و بخشی از معده گاو را درست کردند. این ماده قابلیت از بین بردن باکتری استافیلوکوکوس را نیز دارد که با نام MRSA شناخته شده است.نسخه قدیمی این دستورالعمل شامل سیر، پیاز، تره فرنگی ، الکل و همچنین کیسه صفرا از معده یک گاو است.
 
طبق این مقاله این مواد باهم ترکیب شده، از صافی عبور داده می شود و به مدت 9 روز پیش از مصرف به آن استراحت داده می شود.به گفته دکتر فریا هریسون ممکن است در این مرهم چشم، کمی از فعالیت آنتی بیوتیک ها ظاهر گردد؛ اما متخصصان بر این باورند که ورم به طور کامل درمان خواهد شد.اگر مایل هستید این عصاره را در منزل درست کنید، می توانید به جای معده گاو از پنیرمایه استفاده کنید.
 
مقدار مساوی از پیاز و سیر را خرد کرده و له کنید تا به یک غلظت روان در بیاید. نمک گاوی را  در آب مقطر حل کرده و به همراه 25 میلی لیتر الکل(شراب انگلیسی) تمام مواد را با هم مخلوط کنید.به مدت 9 روز در دمای 4 درجه سانتی گراد این مخلوط را نگه داشته و سپس مصرف کنید.
 

 



تاريخ : 23 / 1 / 1394برچسب:, | 3:57 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کله پاچه

 در این فصل از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش نیز باید پرهیز کرد.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، یک متخصص طب سنتی گفت: در فصل بهار باید از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد.

غلامرضا کردافشاری گفت: مزاج فصل بهار گرم و تر است به همین دلیل باید مصرف غذاهایی با طبع گرم را کاهش داد به عنوان مثال مصرف بالای گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در این فصل از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش نیز باید پرهیز کرد.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مصرف غذاهای کنسروی و مانده نیز در این فصل بسیار مضر است.
وی با تأکید براینکه نباید در فصل بهار پرخوری کرد ادامه داد: در فصل بهار مواد زائد بدن به حرکت در می آیند و گاهی به سطح پوست نزدیک می شوند به همین دلیل بروز دمل و جوش های پوستی در این فصل بیشتر می‌شود.

کردافشاری توصیه کرد: رفع یبوست از راههای رفع این مواد زائد از بدن است که می توان با مصرف خوراکی‌هایی مثل انجیر، آلو و هویج یبوست را کاهش داد.
 



تاريخ : 4 / 1 / 1394برچسب:, | 9:51 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان يونجه را بعلت دارا بودن آهن براي درمان بيماري راشيتيسم تاثیرگذار می‌دانند.

 

اصغر نقشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: یونجه حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق 18 متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب کند.

نقشی ادامه داد: نرم شدن سینه و تسکین سرفه با مصرف روزی دو  فنجان دَم کرده تخم یونجه دور از انتظار نخواهد بود.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گیاه یونجه را به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها سلطان مواد خوراکی می‌نامند.

وی اظهار داشت: اين گياه ۲ برابر اسفناج آهن دارد و به همين علت در برخي كشورها جايگزين اسفناج شده و استفاده از آن به صورت پودر، كپسول و قرص نيز معمول شده است.

نقشی تاکید کرد: ويتامين  ث موجود در یونجه  2 برابر جعفري و 4 برابر ليموترش است و عوارض كمبود ويتامين ث با خوردن يونجه از بين مي رود



تاريخ : 4 / 1 / 1394برچسب:, | 5:55 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: برای تسکین درد دندان نعناع را در دهان قرار داده و جویده شود.

سعیده علیزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: نعناع برای هضم و سنگینی معده می‌تواند مفید باشد و به دلیل داشتن ویتامین ب1 و ب2 اشتها آور و سرشار از فولات است.

وی تشریح کرد: گل، برگ و ساقه نعناع ارزش دارویی دارند.

علیزاده ادامه داد: برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن طبیعی نعناع، علایم معده درد، گرفتگی عضلانی و سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد.

وی اظهار داشت: چای نعناع علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می کند.

علیزاده تاکید کرد: کارشناسان نوشیدن دَم کرده نعناع در تمیز نمودن کبد، رقیق شدن صفرا و کاهش کلسترول خون موثر می دانند.



تاريخ : 16 / 11 / 1393برچسب:, | 11:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

چند قطره عصاره وانیل را روی قسمت‌های دردناک دندان بچکانید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی‌برد ولی این فرصت را به شما می‌دهد تا درد ناگهانی دندانتان را کنترل کنید.

دندان دردهای شدید و ناگهانی یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. مراجعه به دندانپزشک راه مناسبی برای درمان قطعی آن است اما می‌توان تا زمان مراجعه به دندانپزشک موقتا درد را با استفاده از مواد طبیعی آرام کرد.

۱- میخک

روغن میخک را روی دندان‌ها و یا لثه‌های خود بمالید. میخک نه‌ تنها می‌تواند درد را آرام ‌کند بلکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد و از انتشار عفونت دندان جلوگیری می‌کند.

۲- سیر

سیر بجوید. سیر سبب قطع شدن درد دندان می‌شود و علاوه بر آن باکتری‌ها را از بین می‌برد. می‌توانید سیر له شده را با مقداری نمک و کره بادام‌زمینی مخلوط کنید و آن را روی دندان‌ها فشار دهید. این مخلوط را حداقل ۳۰دقیقه روی دندان‌های خود قرار دهید.

۳- عصاره وانیل

چند قطره عصاره وانیل را روی قسمت‌های دردناک دندان بچکانید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی‌برد ولی این فرصت را به شما می‌دهد تا درد ناگهانی دندانتان را کنترل کنید.

۴- اسانس نعنا

۳۰ قطره اسانس نعناع را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهانشویه استفاده کنید. ۳ بار در روز و هردفعه حداقل ۳۰ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد‌تورم و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای تسکین درد بسیار مناسب است.

۵- لیموترش

روش طبیعی دیگر برای خلاصی از دندان درد، استفاده از لیموترش است. لیموترش حاوی ویتامین «ث» است و می‌تواند عفونت را کنترل کند. مقداری آب لیموترش را روی دندان بریزید تا درد آن ساکت شود.

۶- آب نمک

از مصرف هر نوع ماده غذایی که سبب تحریک دندان درد می‌شود پرهیز کنید. گیر کردن غذا بین دندان‌ها باعث بروز درد در دندان خراب می‌شود. لذا بعد از خوردن غذا، بین دندان‌ها را با نخ دندان پاک کنید و بعد از آن، با آب نمک، دهان را شست‌وشو دهید.

۷- پیاز خردشده

مقداری پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و منتظر شوید تا درد آن تسکین پیدا کند، سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود.

۸- زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که مانند آسپرین عمل می‌کند و یک مسکن فعال محسوب می‌شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است. پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک و نه لثه بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کم می‌کند.

۹- کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد ۲برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تأثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.



تاريخ : 13 / 10 / 1393برچسب:, | 10:40 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
برگ بابونه نیز در طب سنتی دارای خاصیت ضد سم و ادرارآور، تسکین‌دهنده سردرد و برطرف کننده آبریزش‏ بینى است.

برای کاهش عفونت بینی و رقیق شدن آن نیز می توان از جوشانده بابونه و مرزنجوش بهره گرفت.

عطسه و آبریزش بینی، واکنش طبیعی بدن است اما اگر ادامه دار باشد باعث اختلال در انجام کارهای روزمره می شود. در طب سنتی توصیه شده که از روغن اسطوخدوس به طوری که مقداری روی پیشانی و مقداری در بینی گذاشته و مالش داده شود.
 
همچنین می توان مقداری سیاه دانه را گرم کرد و دود آن را به آرامی تنفس کرد. روغن زیتون نیز به همراه سیاه دانه اگر پخته شود و در بینی چکانده شود از آب‏ریزش‏ بینى می کاهد. اگر آب‏ریزش‏ بینى شدید بود می توان از شربت عناب و گل بنفشه استفاده کرد. برای کاهش عفونت بینی و رقیق شدن آن نیز می توان از جوشانده بابونه و مرزنجوش بهره گرفت.
 
برگ بابونه نیز در طب سنتی دارای خاصیت ضد سم و ادرارآور، تسکین‌دهنده سردرد و برطرف کننده آبریزش‏ بینى است.
 
دلیل آبریزش بینی بیشتر به دلیل سینوزیت حاد و مزمن، تابش نور آفتاب، هوای سرد و سرماخوردگی، انحراف بینی، اعتیاد به مواد مخدر، خشکی هوا، آلرژی به گرد و غبار و غذا، آلرژی به بادام زمینی و عطر و ادویه زیاد است.



تاريخ : 29 / 6 / 1393برچسب:, | 3:16 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

زرد شدن دندان ها می تواند نشانه پوسیدگی و تراکم جرم باشد. این مسئله پس از مصرف غذاهای مختلف نیز ایجاد می شود، اما با استفاده از توصیه های زیر می توان زردی دندان ها را از بین برد و ظاهر آن را زیباتر کرد.
 
ریحان

این گیاه علاوه بر این که درمان بسیاری از دردهاست، سفید کننده دندان نیز به حساب می آید و از دهان در برابر مشکلات و بیماری های متعدد محافظت می کند. برگ های ریحان را خشک و آسیاب کنید سپس به خمیردندان اضافه و هر روز از آن استفاده کنید.
 
نمک
 
نمک یکی از قدیمی ترین درمان ها برای رفع زردی دندان هاست. کافی است مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط و دندان را با آن تمیز کنید. دانه های نمک، صیقل دهنده است و لایه زرد چسبیده روی دندان را از بین می برد. این روش نسبت به خمیردندان اثر ملایم تری دارد.
 
پوست پرتقال
 
پوست پرتقال درمان عالی برای بوی نامطبوع دهان و زردی دندان است. کافی است قبل از خواب، پوست پرتقال را به دندان بمالید. ترکیب کلسیم و ویتامین C موجود در آن، میکروب های دهان و زردی دندان را از بین می برد و باعث خوشبو شدن دهان می شود. می توان پودر پوست پرتقال را نیز به خمیردندان اضافه کرد.
 
هویج
 
فیبر موجود در هویج به عنوان پاک کننده دندان عمل می کند. جرم ها و زردی دندان را نیز از بین می برد.
 
چریش
 
از قدیم، از چریش به عنوان سفید کننده دندان استفاده می شود. با چوب درخت چریش نه تنها ذرات غذای گیر کرده از بین دندان خارج می شود بلکه بوی بد دهان نیز از بین می رود و زبان نیز تمیز می شود. این گیاه خاصیت طبیعی ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده دارد.
 
جوش شیرین
 
این ماده اسیدهای موجود در دهان را خنثی می کند و صیقل دهنده ملایم است. مالیدن جوش شیرین به آرامی به دندان، کمک می کند تا لایه های زرد از بین برود. می توان این پودر را به خمیردندان نیز افزود.

 

 



تاريخ : 18 / 6 / 1393برچسب:, | 3:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک متخصص طب سنتی اعلام کرد: غذاهایی با مزاج گرم برای کاهش دردهای کمر مناسب است و در مقابل غذاهای با مزاج سرد مثل گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج و گوجه‌فرنگی در هنگام کمردرد توصیه نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،علی حسینی گفت: خوراکی‌هایی مانند زرده تخم‌مرغ،خورش فسنجان به همراه گردوی فراوان، خورشت کرفس، مصرف پلو به همراه زیره، چای زنجبیل، خرما، انجیر، سیر، برگ تازه اسفناج و جوجه آب‌پز برای درمان کمردرد توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مصرف عسل به صورت استعمال موضعی در نواحی که درد دارد و هم به صورت خوراکی در زمانی که فرد دچار کمردرد شد توصیه می شود.

حسینی با اشاره به اینکه درمان کمردرد زمانبر است و فرد باید صبور باشد گفت: غذاهایی با مزاج گرم برای کاهش دردهای کمری مناسب است و نسبت به غذاهایی با مزاج سرد،درد را تسکین می دهند و افرادی که دچار کمردرد شده‌اند به دنبال روشهای معجزه‌گر و سریع که در تبلیغات گفته می شود نباشند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از ساده‌ترین روش‌های درمانی کمردرد، گرم کردن ناحیه درد با روغن‌های مختلف یا کمپرس آب گرم است البته باید توجه کرد که پس از هر بار کمپرس چند دقیقه صبر کرد و مجدد کمپرس را انجام داد.

وی افزود: مصرف آب‌میوه های انجیر، آلو، توت و آب مرکبات به خصوص لیموشیرین برای تسکین کمردرد توصیه می شود.

حسینی گفت: مصرف غذاهای با مزاج سرد مثل گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج و گوجه‌فرنگی باید محدود شود اما در مقابل غذاهای گرم و آبکی مانند انواع سوپ‌ها و آبگوشت‌ها توصیه می‌شود.



تاريخ : 18 / 6 / 1393برچسب:, | 3:45 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک مدرس دانشکده طب سنتی با بیان اینکه سیاه دانه، عسل و مصرف روغن زیتون و لیموترش چند بار در روز می‌تواند در دفع سنگ کلیه مفید باشد، گفت: آب ترب سیاه، آب شلغم، آب هویج و آب سیب به بهبودی و دفع سنگ کمک کند.

غلامرضا کردافشاری درباره روش‌های دفع سنگ کلیه اظهار داشت: در طب سنتی تدابیر زیادی برای دفع سنگ کلیه وجود دارد.
 
به گفته وی اگر سنگ دفع نمی‌شود باید ورزش کرد و در یک وانی که در آن گیاهی همانند خارشتر و خارخسک است نشست، البته این گیاهان باز کننده‌های مجاری ادرار هستند.
 
این مدرس دانشکده طب سنتی ادامه داد: این گیاهان را می‌توانید بجوشانید و 2 تا 3 ساعت داخل این آب زن بنشینند، آب اگر ولرم باشد بهتر است. همچنین، از عرقیاتی مانند خارشتر و خارخاسک برای دفع سنگ کلیه استفاده شود.
 
کردافشاری بیان داشت: سیاه دانه و عسل به دفع سنگ کمک می‌کند، البته ترکیبات زیادی در طب سنتی وجود دارد که باعث شکافتن سنگ و باز کردن مجاری و دفع سنگ‌ها می‌شود، مانند تخم خیار، تخم خربزه، تخم هندوانه، تخم کدو که در آب خیسانده و از صافی رد کرده و شیره آن را استفاده کنند. همچنین، تخم خرفه و کاسنی به بهبودی کمک می‌کند.
 
وی گفت: علت تولید سنگ؛ مواد بلغمی، سودائی و لزج است که از معده به کلیه می‌رود، بنابراین اگر معده تقویت شود برای دفع سنگ و پیشگیری از تولید مجدد آن می‌تواند موثر باشد.
 
این مدرس دانشکده طب سنتی خاطرنشان کرد: پوسته داخلی سنگدان مرغ را می‌توان خشک کرد و سپس آسیاب کرد تا در غذاها مصرف شود که به بهبودی سنگ کمک می‌کند. خوردن چند بار روغن زیتون و لیموترش در روز نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین، آب ترب سیاه، آب شلغم، آب هویج و آب سیب به بهبودی و دفع سنگ کمک کند.



تاريخ : 2 / 6 / 1393برچسب:, | 9:59 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

انجیر میوه ای است با خواص بسیار که در روایات پزشکی توجه ویژه ای به آن شده و میوه ای مفید برای مقاومت بدن و تضمین سلامتی معرفی شده است.

انجیرمیوه ای است که در قرآن کریم از آن به نیکی یاد شده و این کلام آسمانی ارزش انجیر را نشان می دهد.دانش پزشکی این واقعیت را از نظر علمی تأیید می کند که انجیر میوه با ارزشی است و از لحاظ تأمین سلامتی برای همه ضروریست چرا که وجود مقدار زیادی فسفر این حقیقت را نشان می دهد که انجیر در پرورش هوش و حافظه بسیار مفید است . سرشار بودن انجیر از پتاسیم تأمین کنندة سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها است . وقتی بدانیم که گذشته از مواد زندگی و حیاتی ، انجیر به مقدار کافی دارای انواع ویتامین ب و ویتامین ث می باشد . آن وقت قبول خواهیم کرد که چرا در کتاب آسمانی ما این میوه این قدر مورد تجلیل قرار گرفته است . 


رفع کننده بوی بد دهان


کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند انجیر می تواند آنها را از این رنج نجات دهد. امام رضا علیه السلام در این مورد فرموده اند: اَلتّینُ یَذهَبُ بِالبَخرِ؛ انجیر بوى بد دهان را برطرف می کند.(1)


استحکام استخوانها


کمبود کلسیم می تواند به خرابی دندانها و نیز پوکی استخوان بینجامد . انجیر میوه ای است که این کمبود را جبران می کند و به استجکام استخوانها کمک می کند.امام رضا علیه السلام در این زمینه می فرماید: "یشّد الفم و العظم" انجیر ، دهان و استخوان را محکم می کند.(2) 


تقویت موها


یکی دیگر از خواص اعجاب انگیز انجیر تقویت مو و کمک به رشد موهای بدن است. امام رضا علیه السلام می فرماید که انجیر مو را می رویاند. از طرفی انجیر نیروزا ، مقوی نیروی جسمی ، کمک کننده به هاضمه ، ملین و تسکین دهندة تشنگی و حرارت است و شاید به همین خاطر است که امام رضا (ع) می فرماید: وَلایُحتاجُ مَعَهُ إِلى دَواءٍ؛ با وجود انجیر دیگر شما احتیاجى به دارو ندارید.(3)


درمانی برای بیماریها


انجیر همچنین امام رضا(ع) همچنین درباره خواص دیگر انجیر آن را برای قولنج مفید برشمرده اند. در این زمینه محمد بن عرفه می گوید: در روزگار امام رضا(ع) و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا(ع) پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره ی انجیر چه می گویی؟ فرمود: «برای قولنج سودمند است. آن را بخورید.»(4)


پزشکان در گذشته یبوست که عامل بیماری بواسیر است را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینه انجیر است چرا که فیبر موجود در انجیر به عملکرد سالم روده کمک می‌کند و مانع بروز یبوست می‌شود. از این رو در آموزه های طبی ائمه علیهم السلام به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است که : « انجیر بخورید؛ چرا که اگر بنا بود بگویم میوه ای از بهشت است، همین میوه را می گفتم؛ زیرا میوه ای است بدون هسته. آن را بخورید؛ زیرا بواسیر را ریشه کن می سازد و برای نقرس سودمند است.»


خلاصه آنکه انجیر مقوی نیروی جسمی ، دارای طبیعت گرم ، نیروزا ، رفع کننده خشونت سینه ، درد سینه ، سرفه ، مسکن حرارت و تشنگی و رفع کننده ورم طحال و مفید در معالجه بواسیر است.


محققان انزیمی را در انجیر به نام فیین کشف کرده اند که در هضم غدا کمک می کند . اخیراً نیز یک ماده شیمیایی ضدسرطانی از انجیر جدا کرده اند . که این ماده در مورد تومورهای بدخیم انسان اثرش خیلی بیشتر و محسوس تر از تومورهای بدخیم موشهای مورد آزمایش بوده است .
امام رضا (ع) هم درباره اهمیت و جایگاه با ارزش این میوه علاوه بر آنکه فرمودند با آن احتیاجی به دارو نیست، می فرمایند : درخت انجیر شبیه ترین گیاه به گیاهان بهشتی است .

 

 



تاريخ : 8 / 5 / 1393برچسب:, | 2:47 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به تازگی دانشمندان دانشگاه جان ‌هاپکینز آمریکا از قهوه‌ ‌سبز نوعی ماده به ‌دست آورده‌اند که باعث می‌شود در کمک به سوزاندن چربی‌های اشباع‌ شده در کبد و از ‌بین‌ بردن آنها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مشرق، دانشمندان این دارو را روی 1200 بیمار به‌طور مساوی آزمایش کردند. 600 فرد که از داروی قهوه‌ ‌سبز استفاده کرده بودند و در بقیه از دارونما استفاده ‌شده بود.

عصاره‌ تهیه ‌شده از قهوه‌ ‌سبز (به‌ صورت چای) را نیم‌ ساعت قبل ‌از صرف صبحانه (ناشتا) به آنها خورانده و پس‌ از گذشت سه ماه افرادی‌ که از عصاره‌ی قهوه‌ ‌سبز استفاده کرده بودند مقدار بسیار زیادی از چربی‌های موجود در کبد را از ‌دست ‌داده و نیز فشارخون و قند‌خون آنان نیز مورد آزمایش قرارگرفت که بسیار مناسب بود و این ماده باعث تنظیم فشارخون و قند‌خون در بدن آنها شد و باعث از ‌بین‌ بردن اکسیدان های بدن آنها شد ولی در افرادی‌که فقط از دارونما استفاده کرده بودند هیچ تغییری ایجاد نشده بود.

محققان می گویند: این موارد همگی حاکی از ‌آن است که کافئین موجود در قهوه‌ سبز باعث بهبود بخشیدن به سلولهای بدن می شود و کمک خوبی در به حرکت انداختن سلول های ماهیچه‌یی بدن می کند و تأثیر بسزایی در کندکردن سلول های چربی در کبد دارند.

این محققان توصیه می‌کنند که قهوه‌ ‌سبز به ‌صورت نوشیدنی چای، پیش ‌از صبحانه مصرف شود تا برای پایین‌آوردن چربی بدن اثر کند و با این کار بتوان به بهبود متابولیسم بدن کمک کرد و هم به وزن ایده‌آل دست یافت.

قهوه‌ ‌سبز متابولیسم بدن را از طریق اسیدگلوکورونیک تحریک می‌کند و این ماده همزمان با تحریک کبد، برای چربی‌سوزی از آزادشدن گلوکز در جریان خون جلوگیری به ‌عمل می‌آورد.

این موارد باعث می‌شود تا افراد بتوانند بدون تغییر در رژیم غذایی روزانه‌ی خود لاغر شوند و به ‌این ‌ترتیب گلوکورونیک اسید ذخیره‌ی چربی بدن و چربی اشباع ‌شده در کبد کاهش یابد و سوخت ‌و ‌ساز بدن بهبود یابد.

محققان دریافته اند که قهوه‌ ‌سبز بهتر ‌از چای ‌سبز و انگور دارای خواص آنتی‌اکسیدان است و در حفظ قند‌خون در شرایط سالم و فشارخون به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند.

لازم به‌ ذکر است که این موارد همگی در قهوه‌ ‌سبز موجود است نه در قهوه‌ی تفت ‌داده شده (قهوه قهوه‌یی) و نباید این قهوه به ‌مدت زیاد در انبار‌ها نگهداری شود، چون خواص خود را به مرور از دست می‌دهد.

 



تاريخ : 12 / 4 / 1393برچسب:, | 9:54 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تحقیقات انجام شده در مصر نشان داد که مصرف لبنیات تخمیر شده و ترش مانند ماست از سرطان کبد پیشگیری می کند. بر اساس این مطالعه فعالیت باکتری ها و تولید اسید لاکتیک مکانیسم خاصیت ضدسرطانی ماست می باشد.

برای انجام این تحقیق به موش ها مواد سرطان زا تزریق شد و سپس در رژیم غذایی آنها از لبنیات تخمیر شده استفاده گردید. نتایج نشان داد که این موش ها  تا حد زیادی از ابتلا به سرطان محافظت شده اند.‏

نکته جالب تر این بود که حتی در موش های مبتلا به سرطان، مصرف ماست از انتشار سرطان به دیگر بافت های بدن جلوگیری نمود.

منبع: سیمرغ



پایگاه خبری عقاب نیوز :


یک فوق‌ تخصص گوارش به روزه‌داران توصیه کرد: برای جلوگیری از چاقی از مصرف کالری اضافه در سحر و افطار خودداری کنند و بعد از افطار نرمش سبک انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز ،دکتر محمدجعفر فره‌وش فوق‌ تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکید بر اینکه تغییر وعده‌های غذایی در ماه رمضان، مشکلی برای افراد سالم ایجاد نمی‌کند، گفت: طبق عادت، افراد سه یا چند وعده غذا در طول روز مصرف می‌کنند اما در ماه رمضان، یک وعده غذای ظهر حذف می‌شود.

از دید پزشکی ثابت نشده است که باید حتما دو یا سه وعده غذا خورد و این تغییر تعداد وعده‌های غذایی، از نظر فیزیولوژیک تغییری ایجاد نمی‌کند. تنها مساله این است که افراد باید گرسنگی و تشنگی را کنترل کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در ماه رمضان باید از خوردن غذاهای غلیظ، پرچرب، ترش و شور اجتناب کرد، گفت: به خصوص در ساعات سحر، باید از خوردن غذاهای ترش و سنگین که جذب و هضم آنها، آب زیادی لازم دارد، خودداری کرد. غذاهای ترش، آش رشته و حلیم از این دسته هستند.

فره‌وش همچنین با تاکید بر مصرف میوه‌های پرآب در ساعات سحر گفت: روزه‌داران میوه‌هایی را مصرف کنند که شیرین نیستند اما پرآبند و آب را در خود نگه می‌دارند. کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و سالاد نیز از این قبیل میوه‌ها هستند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به کاهش فعالیت و تحرک در روزه‌داران ماه رمضان گفت: با توجه به این موضوع، افرادی که روزه می‌گیرند باید از مصرف کالری اضافه خودداری کنند، اما اکثر مردم وعده غذایی حذف شده را به افطار و سحر اضافه می‌کنند به همین علت است که می‌شنویم برخی می‌گویند بعد از ماه رمضان، چاق‌تر شده‌اند.

وی به روزه‌داران توصیه کرد که پس از افطار، ورزش‌های سبک انجام دهند و پیاده‌روی یا نرمش کنند.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از خوردن کالری اضافه در سحر و افطار گفت: روزه‌داران باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند زیرا باعث بروز بیماری کبد چرب در آنها می‌شود.

این فوق‌تخصص گوارش همچنین با اشاره به قوی شدن اراده افراد در ماه رمضان گفت: این ماه فرصت خوبی است افرادی که چاق هستند یا سیگار می‌کشند و آنهایی که رفتارهای نادرست دارند، بر خود مسلط شوند.

 



تاريخ : 30 / 3 / 1393برچسب:کبد,گیاهان مفید پاکسازی کبد,عقاب نیوز, | 10:20 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید. سالی یکبار با توجه به آلودگی هایی که در اطرافمان هست، باید کبد را پاکیزه کرد.

به گزارش   پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، گیاهانی را که در زیر معرفی می شوند ، می توانید از عطاریها تهیه نمایید:

آرتیشوک:

دارای طعم تلخ و تند واضح با خاصیت پاک کنندگی خوب برای کید می باشد. مواد شیمیایی موجود در آرتیشوک به نام سینارین باعث افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت بخشیدن به مجرای صفرا می شود. آرتیشوک همچنین باعث تقویت سلولهای دیواره کبد و نگاه داشتن آنها از صدمه می شود.

رزماری :

گیاه متداول در آشپزی که می تواند یکی از پاک کننده های کبد باشد . با توجه به تحقیقات انجام شده ، عصاره رزماری با کمک آنزیم های داخل کبد باعث دفع سریعتر مواد شیمیایی می شود.

زرد چوبه:

زردچوبه خام محتوی روغنی است که باعث کاستن مقدار سم در بدن می شود . زردچوبۀ به رنگ طلایی را ، به عنوان مزه گرم در سبزیجات ، برنج، حبوبات، ماهی و مرغ می توان استفاده نمود.

قاصدک:

قاصدک گیاه هرزی است دارای برگهای پهن تیغی شکل با گلهای زردی که بعدا به قاصدک تبدیل می شود و در چمنزارها یافت می شود. این گیاه سرشار از ویتامین آ ، آهن ، فسفر ، کلسیم  و پتاسیم است. همینطور برای تقویت و شستشوی کبد استفاده می شود. چربی های ذخیره شده در کبد را از بین می برد. ضمنا دارای مزه ای تلخ می باشد. می توان هر از گاهی یک فنجان چای قاصدک برای خود درست کرد.

کاسنی :

محرک صفرا و تمیز کننده کبد ، مدر و ملین و همچنین کم کننده کلسترول می باشد. از برگ های کاسنی می توان در سالاد نیز استفاده کرد.

 



تاريخ : 9 / 2 / 1393برچسب:, | 2:6 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

چون چاقاله بادام قند بالایی ندارد، برای افرادی که رژیم لاغری را رعایت می‌کنند میوه‌ای بسیار مفید است، اما چون تاحدی نفاخ است، مصرف زیاد آن برای افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه نمی‌شود.

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به افراد توصیه کرد، چاقاله بادا‌م‌های تلخ را نخورند

مریم شیرمستی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های چاقاله بادام، گفت: رنگ سبز این میوه به دلیل محتوای بالای منیزیم موجود در آن است که تاثیر بسزایی در تقویت سیستم اعصاب خواهد داشت

وی معتقد است، فیبر بالای موجود در چاقاله بادام نیز برای کاهش کلسترول و اسید اوریک مناسب است.

به گفته این کارشناس تغذیه، چون چاقاله بادام قند بالایی ندارد، برای افرادی که رژیم لاغری را رعایت می‌کنند میوه‌ای بسیار مفید است، اما چون تاحدی نفاخ است، مصرف زیاد آن برای افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه نمی‌شود.

شیرمستی از خواص این میوه خصوصا برای کودکانی که در سن رشد قرار دارند یاد کرد و افزود: ویتامین C موجود در این میوه برای استحکام لثه و دندان مفید است.

وی در خصوص مواد معدنی موجود در چاقاله بادام نیز تاکید کرد: محتوای بالای کلسیم، پتاسیم و آهن موجود در این میوه برای سلامت افراد بسیار مناسب است

این کارشناس تغذیه افزود: طبع چاقاله بادام از نظر طب سنتی معتدل و متمایل به سرد است.

شیرمستی با بیان اینکه مغز سفید وسط چاقاله بادام پیش ساز بادام است، ادامه داد: این مغز ارزش غذایی بالایی خصوصا از نظر محتوای پروتئین دارد.

وی در خصوص چاقاله بادام‌هایی که مغز سفید آنها تلخ است، نیز خاطرنشان کرد: این تلخی ناشی از وجود اسید سیانیدریک است و خوردن این دانه‌های تلخ توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: افراد چاقاله بادام را تازه مصرف کنند، زیرا پختن آن در قالب خورش می‌تواند باعث کاهش محتوای ویتامین C آن شود.

 



تاريخ : 7 / 2 / 1393برچسب:, | 7:53 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد با مصرف مداوم خوراکی‌های هر فصل می‌توان تغییر زیادی در مدت زمانی کوتاه در وزن ایجاد کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اگر می خواهید برنامه غذایی تان مورد تایید متخصصان تغذیه باشد باید حتما سالاد نیز در رژیم غذایی روزانه تان وجود داشته باشد.

 چاقاله بادام و گوجه سبز از میوه‌های بهاری هستند که آنتی‌اکسیدان‌های آن موجب دفع چربی و کاهش "کلسترول خون" می شود و شادابی و زیبایی پوست را به دنبال دارد.

گفتنی است میوه جات یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی هستند که در طول روز آن ها را زیاد مصرف می کنیم اما اگر با نحوه صحیح مصرف آن ها آشنا شویم می توانیم تغییر و کنترل زیادی روی وزن خود داشته باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهند با مصرف سالاد هر فصل در وعده ناهار و شام علاوه بر افزایش سوخت و ساز و تامین پروتئین و فیبر بدن می توان اشتها را کنترل کرد و از زیاده روی در خوردن جلوگیری کرد.

خوردن سالادهاي حجيم و کم کالري قبل از غذاي اصلي راه خوبي براي کاهش کالري هاي مصرفي است، اما استفاده از مواد غذايي کم کالري در غذاي اصلي نيز به اين منظور کمک مي کند. استفاده از سبزيجات که هم سالم هستند و هم کم کالري انتخاب خوبي به شمار مي رود. اما دقت کنيد که حتماً مقدار کافي پروتئين چه با مرغ، گوشت يا ماهي باشد نيز در برنامه ي غذاييتان بگنجانيد، چون چند دقيقه اي بعد از صرف غذا باز گرسنه تان خواهد شد.

براي کاهش کالري مصرفيتان راه هاي زيادي جلو روي شماست. حال مي بينيد که لاغر شدن آنقدرها هم که تصور مي کرديد مشکل نيست. قبل از غذا مقدار زيادي سالاد کم کالري بخوريد و براي درست کردن غذاهايتان نيز از مواد غذايي کم کالري مثل سبزيجات، ميوه و حبوبات استفاده کنيد. اين سبک جديد غذا خوردن است که بسيار هم موثر نشان داده است.

دانشمندان با مطالعه روی مواد غذایی مصرفی توسط انسان‌ها دریافتند افرادی که در بین غذاهای خود از سالاد و دسرهای میوه ای نیز استفاده می‌کنند از وزن متناسب‌تری برخوردارند و سلامتی آنها بیشتر است

نتایج مطالعات نشان می‌دهند مصرف میوه‌های ترش مانند کیوی و گوجه سبز در وعده صبحانه موجب افزایش سروتونین در بدن می‌شود. از این رو متخصصان توصیه می‌کنند برای لاغری و کنترل وزن باید میوه‌ها را جزو سبد غذایی قرار داد.

 



تاريخ : 7 / 2 / 1393برچسب:, | 7:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

گیاهان دنیای شگفت‌انگیزی دارند. سرشار از خواصی هستند که مشکلات زیادی را حل می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،برخی از گیاهان خواص ضدالتهابی دارند و ضددرد هستند. به همین دلیل برای مقابله با روماتیسم مفیدند. در این مقاله چند گیاه مفید را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها دردهای روماتیسمی را تسکین می‌دهند. با ما همراه باشید.



- برگ‌های انگور فرنگی

انگور فرنگی سیاه درختچه‌ای است با گل‌های زردرنگ که به میوه‌های سیاه تبدیل می‌شوند. برگ‌های آن خواص ضدالتهابی دارد و ضدآرتروز است. این برگ‌ها همچنین خواص دیوروتیک دارند یعنی اینکه ادرارآور هستند. برای همین هم باعث رفع توکسین‌ها یا همان سموم بدن و اسید اوریک می‌شود. توجه داشته باشید که همین توکیسن‌ها و اسید اوریک باعث تشدید التهاب‌های بدن می‌شوند.


روش مصرف: دو قاشق چای‌خوری برگ خشک انگور فرنگی سیاه را در یک چهارم آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. هر روز قبل از غذا 2 فنجان (به مدت سه هفته) از این دمنوش میل کنید.

موارد منع مصرف: تاکنون هیچ‌گونه مورد منع مصرفی برای این گیاه گزارش شناخته نشده است.

 


- گیاه عروس چمنزار (Filipendula Ulmaria)

گل‌های گیاه عروس چمنزار برای مقابله با التهاب و تسکین دردهای مفاصل مفید است به خاطر اینکه حاوی ترکیباتی است که در بدن به اسید سالیسیلیک تبدیل می‌شود که آن هم تأثیری مانند آسپرین دارد.


روش مصرف: برای افرادی که درد مفاصل دارند روزا نه 2 تا 4 کپسول بین غذا به مدت یک هفته.

موارد منع مصرف: مصرف این کپسول‌ها برای افرادی که به آسپرین حساسیت دارند، بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند مورد منع مصرف دارد. در صورت مصرف داروهای مسکن (پاراستامول) نیز از مصرف این کپسول‌ها خودداری کنید چون امکان مصرف بیش از اندازه وجود دارد.



- فلفل کاین

فلفل کاین حاوی ترکیباتی به نام «کاپسایسین» است که روی گیرنده‌های درد تأثیر می‌گذارند. پمادها و ژل‌های موضعی حاوی این فلفل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. البته حواستان باشد که استعمال خارجی این پمادها باعث سوزش می‌شود اما بعد از چند دقیقه درد مفاصل تسکین پیدا کرده و بی‌حسی موضعی ایجاد می‌شود.


روش استفاده: زمانی که احساس درد کردید روی مناطق دردناک کمی پماد حاوی عصاره‌ی فلفل قرمز بزنید.

موارد منع مصرف: اگر پوست خیلی حساسی دارید از استعمال خارجی این پمادها خودداری کنید.


- زردچوبه

نتایج یک پژوهش تایلندی که در سال 2009 به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه 2 گرم زردچوبه به مدت 6 هفته در افرادی که از آرتروز رنج می‌برند تأثیر مشابهی مانند ایبوبروفن به جا می‌گذارد. به خاطر اینکه زردچوبه خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.

 

روش مصرف: روزانه 2 تا 4 کپسول تهیه شده از زردچوبه به مدت 3 هفته. توصیه می‌شود که به تمام غذاهایتان نیز از این ادویه‌ی زردرنگ پرخاصیت بزنید.

موارد منع مصرف: افرادی که از سنگ کیسه‌ی صفرا رنج می‌برند و همچنین خانم‌های باردار نباید از این کپسول‌ها استفاده کنند. استفاده از این کپسول‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند نیز مورد منع مصرف دارد.



- برگ‌های درخت زبان گنجشک

برگ‌های درخت زبان گنجشک حاوی فلاوونوئیدها می‌باشند که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند. برای همین هم برای مقابله با دردهای روماتیسمی موثر‌ند.


روش استفاده: یک مشت از برگ‌های این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 تا 4 هفته هر روز 3 تا 4 فنجان از این دمنوش میل کنید.

موارد منع مصرف: هیچ مورد منع مصرف برای این گیاه وجود ندارد.


- پوست درخت بید سفید

درخت بید سفید سرشار از مولکول‌هایی به نام «سالیسین» است که خواص مشابهی مانند آسپرین دارند. این ترکیبات علاوه بر تسکین درد خواص ضد التهابی نیز دارند.


روش مصرف: یک قاشق چای‌خوری پوست درخت بید را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید. در صورت درد مفاصل به مدت 3 هفته روزانه 3 فنجان از این دمنوش مصرف کنید. همچنین می‌توانید از کپسول‌های این گیاه نیز استفاده کنید. می‌توانید به مدت یک هفته هر روز 2 تا 3 عدد کپسول مصرف کنید.

 

موارد منع مصرف: افرادی که به آسپرین حساسیت دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. مصرف این گیاه همچنین برای بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون و یا مسکن‌ها استفاده می‌کنند مورد منع مصرف دارد.

 



تاريخ : 19 / 1 / 1393برچسب:, | 7:42 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

آنتی اکسیدان و فلانوئید "سبزی شوید" بهترین سد دفاعی در برابر سرطان و فرایند پیری است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز ، دکتر آمنه شیرخانی متخصص تغذیه و داخلی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: شوید سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار و شیرده بسیار مفید و مغذی است. 
 
وی گفت: جوشانده برگ و دانه این سبزی به دلیل دارا بودن عنصر آهن برای افراد مبتلا به "کم خونی" بسیار مفید است. 
 
این متخصص اظهار داشت: هر ۱۰۰ گرم شوید تازه حدود ۸۵ گرم "ویتامین C" دارد به همین دلیل، مصرف این سبزی از ابتلا به بیماری‌های عفونی، تنفسی پیشگیری کند. 
 
شیرخانی خاطرنشان کرد: مصرف منظم شوید برای افرادی که مدام دچار سنگینی پس از صرف غذا می‌شوند، بسیار مفید است چون این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی هضم غذا و پیشگیری از نفخ است. 
 
شایان ذکر است؛ شوید موجب کاهش چربی خون می‌شود.
 
 
 
 
 



تاريخ : 25 / 12 / 1392برچسب:urhf kd,c,عقاب نیوز,پایگاه خبری عقاب نیوز,آویشن, | 10:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

وی ادامه داد: اسانس فنلی آویشن از جمله 10 اسانس معروف است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی اکسیدان، نگهدارنده طبیعی غذا و تاخیردهنده پیری در پستانداران است.

یک متخصص اکولوژی گیاهان دارویی و زراعی گفت: از آویشن به دلیل خواص زیاد آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده‌های متنوعی می‌شود.

دکتر شهرام امیر مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گیاه دارویی آویشن گفت: آویشن با نام علمی «Thymus vulgaris L» یکی از گیاهان تیره نعناعیان است که به صورت بوته‌های پرپشت در دامنه‌های خشک و بین تخته‌سنگ‌های نواحی مختلف مدیترانه از جمله در کشورهای فرانسه، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و یونان می‌روید.

وی افزود: اسانس آویشن از جمله 10 اسانس معروف است که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچ، آنتی‌اکسیدان، نگهدارنده طبیعی غذا و تأخیر دهنده پیری پستانداران است. این گیاه جایگاه خاصی در تجارت جهانی داشته و همچنین آویشن در انواع غذاها استفاده می‌شود و به عنوان ترکیبات معطر در اکثر فرآورده‌های غذایی مهم نظیر نوشیدنی‌ها و دسرهای لبنیاتی استفاده می‌شود.

امیرمرادی گفت: روغن آویشن به عنوان ماده‌ای معطر، ضداسپاسم و ضدنفخ در قطره‌های ضد سرفه و مرهم‌های رقیق استفاده می‌شود، از تیمول موجود در روغن آویشن نیز استفاده‌های مشابهی می‌شود، علاوه بر این از تیمول در ترکیبات ضدقارچی، برای آلودگی‌های قارچی پوست، فرمولاسیون‌های دندانی و... استفاده می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که تیمول ضدکرم «به خصوص کرم قلابدار» بوده به عنوان داروی ضدکرم به مقدار دو گرم در سه نوبت در روز مصرف می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی درباره خواص روغن قرمز آویشن گفت: این روغن از قرن 16 تاکنون به عنوان میکروب‌کش مطرح است و خاصیت ضدمیکروبی آن در اثر دو ماده «تیمول» و «کارواکرول» است

وی ادامه داد: این روغن گیاهی به مقدار زیادی در دهان شویه‌ها، محلول‌های غرغره، خمیردندان‌ها، صابون‌ها، پاک کننده‌ها و فرآورده‌های مختلف طبی ضدعفونی کننده مصرف شده است. همچنین در درمان سیاه سرفه و سل و برونشیت توصیه شده است.

امیرمرادی یادآور شد: مایع استخراجی از آویشن یکی از مواد سازنده شربت‌های غلیظ ضدسرفه «Cough linctuses» است که به عنوان ماده طعم‌ دهنده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از اسانس آن به صورت محلول‌های الکلی، گاهی در رفع بعضی از سوءهاضمه‌ها، اسهال‌های ساده و دفع کرم ساده استفاده می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی گفت: تیمول به عنوان یک ضدعفونی کننده روی زخم‌ها و جوش‌ها مصرف می‌شود اما به شدت محرک و سوزش‌آور است و تأثیر آن در تماس با پروتئین‌ها کاسته می‌شود؛ نقش عمده آن در حال حاضر، درمان بیماری‌های قارچی پوست به فرم محلول الکلی یک درصد یا پودر قوی دو درصد است.

وی افزود: گاهی تیمول یددار توسط متخصصین پوست به عنوان یک ماده متوقف کننده رشد باکتری و کشنده قارچ به صورت پودرها، لوسیون و پمادها مصرف می‌شود

این متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی گفت: روغن قرمز آویشن «Red thyme oil» دارای خواص جلوگیری کننده از حساسیت، خارش و آسیب اشعه آفتاب برای پوست انسان است ولی زمانی که به صورت رقیق نشده مصرف شود، سوزش شدید و خارش ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اسانس فنلی آویشن از جمله 10 اسانس معروف است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی اکسیدان، نگهدارنده طبیعی غذا و تاخیردهنده پیری در پستانداران است.

امیرمرادی افزود: هم اکنون در کشور، فرآورده‌های دارویی مختلفی از «Thymus vulgaris» ساخته شده و به طور گسترده مورد مصرف بیماران قرار می‌گیرد، از آن جمله می‌توان قطره «تیم آرتا»، قرص و شربت «تیمکس» و شربت «تیمیان» را نام برد که این سه فرآورده به عنوان ضدسرفه و خلط‌ آور به کار می‌روند.

وی ادامه داد: قطره خوراکی «گاسترولیت» 15میلی‌لیتر نمونه‌ای از فرآورده‌های حاصل از آویشن در درمان علائم سندرم روده، نفخ، سوزش، ترش کردن، دل پیچه و درد شکمی، سوء هاضمه و تغییرات اجابت مزاج موثر است.

این متخصص گیاهان دارویی در خصوص عوارض جانبی آویشن و فرآورده‌های آن گفت: تیمول موجود در اسانس آویشن می‌تواند سبب سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی و همچنین ممکن است سبب کاهش فعالیت قلب، دستگاه تنفسی و دمای بدن شود.

امیرمرادی در خصوص موارد منع مصرف این گیاه اظهار کرد: مصرف آویشن به افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید در دوران حاملگی و شیردهی توصیه نمی‌شود.

 



تاريخ : 20 / 12 / 1392برچسب:, | 9:50 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

پژوهش های محققان ایرانی نشان داد که عصاره سنجد به درمان آرتروز و التهاب مفاصل کمک می کند. آرتروز نوعی بیماری التهابی مفصل است و در ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال مشاهده می شود.


به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این بررسی 120 بیمار مبتلا به آرتروز زانو با درد متوسط تا شدید به مدت 7 هفته بررسی شدند و اثر عصاره سنجد و استامینوفن در تسکین درد این بیماران مقایسه شدند. نتایج نشان داد که برای کاهش و بهبود درد ناشی از آرتروز، عصاره گیاه سنجد موثرتر از داروی مسکن استامینوفن عمل می کند.
 

سنجد
 

سنجد گیاهی درختی است از خانواده سنجدیان که در آب و هوای معتدل می روید. برگ های باریک و مخملی شکل و میوه هایی قهوه ای رنگ و خوراکی دارد که از هسته آن در تهیه  برخی داروها استفاده می شود. این گیاه یکی از سین های تشکیل دهنده هفت سین است و در طب سنتی ایران جایگاه ویژه ای دارد.

 



تاريخ : 14 / 12 / 1392برچسب:, | 8:31 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در کنار تمام خواص تغذیه‌ای که دارد، این سالاد می‌تواند برای افرادی که نمی‌توانند غذاها را به سادگی هضم کنند و نفخ یکی از مشکلات گوارشی آن‌‌ها به سبب می‌آید، دردسرساز شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازآفتاب: یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند نداشتن آگاهی در مورد چگونگی سرو کردن دسرها و سالادها کنار غذا باعث "مشکلات گوارشی" زیادی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سالاد شیرازی یکی از محبوب‌ترین سالادهای ایرانی است که متشکیل از خیار و گوجه فرنگی و پیاز به همراه چاشنی‌هایی است.

در کنار تمام خواص تغذیه‌ای که دارد، این سالاد می‌تواند برای افرادی که نمی‌توانند غذاها را به سادگی هضم کنند و نفخ یکی از مشکلات گوارشی آن‌‌ها به سبب می‌آید، دردسرساز شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سالاد شیرازی که از سبزیجات متعدد تشکیل شده است می‌‌تواند روده‌ها را با مشکلات زیادی روبرو کند و بهتر است آن را به تنهایی مصرف کرد و خوردن آن همراه با غذا و یا سالاد می‌تواند باعث ایجاد اختلال در هضم غذاهای سنگین مانند برنج و "غذاهای نشاسته‌ای" شود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که سالاد شیرازی را نباید با چاشنی‌های ترش مصرف کرد و چاشنی‌هایی با طعم معتدل بهترین انتخاب هنگام مصرف سالاد شیرازی است.



تاريخ : 20 / 10 / 1392برچسب:, | 2:48 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: بهترین ماده غذایی، غذایی معتدل است که برای افراد با فعالیت روزانه متوسط توصیه می‌شود، همچنین تخم‌مرغ عسلی باعث تولید خون رقیق و گوشت گوساله خون غلیظ تولید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  سمیه فتعلی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره غذا و تغذیه در طب سنتی، اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی ایران، مواد غذایی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روان موثر است، همچنین غذا علاوه بر تامین انرژی، جایگزین بخش‌های از دست رفته یا همان ترمیم بافت‌ها می‌شود و هر ماده غذایی اثرات مثبت و منفی خود را بر بدن دارد که بر جسم و روان افراد تاثیر گذار است.

به گفته وی به جز آب هر ماده ای که وارد بدن می‌شود و بین آنها فعل و انفعالی صورت می‌پذیرد جز یکی از ۶ صورت غذای مطلق، دوای معتدل، غذای دوایی، دوای مطلق، دوای سمی و سم مطلق است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: غذای مطلق غذایی است که در تعامل با بدن تغییر یافته و شبیه به آن می‌شود، اما بدن را تغییر نمی‌دهد، مانند آب گوشت‌های لطیف و تخم مرغ عسلی؛ دوای معتدل، نیز غذایی است که در تعامل با بدن تغییر می‌کند اما نه شبیه آن می‌شود و نه در بدن تغییری ایجاد می‌کند. همچنین غذای دوائی، غذایی است که در تعامل با بدن هم خود تغییر پیدا می‌کند و هم بدن را تغییر می‌دهد و شبیه بدن شده و جز آن می‌شود، مانند شلغم، کاهو، اسفناج و ...

فتعلی اضافه کرد: دوائی مطلق نیز غذایی است که در تعامل با بدن هم خود تغییر پیدا می‌کند و هم بدن را تغییر می‌دهد، مانند زنجبیل، رازیانه، فلفل و ... ولی در آخر شبیه بدن نشده و جز آن نمی‌شود، دوائی سمی نیز آن است که در تعامل با بدن تغییر پیدا می‌کند و بدن را نیز تغییر می‌دهد و به تباهی آن می‌انجامد و سم مطلق نیز، آن است که در تعامل با بدن تغییر نمی‌کند ولی بدن را تغییر داده و آن را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه غذاها به ۲ دسته لطیف و کثیف تقسیم می‌شوند، ادامه داد: غذای لطیف، سهل هضم بوده و از آن، خون رقیق ایجاد می‌شود مانند زرده تخم مرغ عسلی و هضم غذای کثیف نیز دشوار است مانند گوشت گوساله و از آن، خون غلیظ تولید می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: غذاهای لطیف و کثیف هر کدام به ۲ گروه کثیر الغذا و قلیل الغذا تقسیم می‌شوند که کثیرالغذا ماده‌ای است که بیشتر آن به خون تبدیل و انرژی زیاد و سیری طولانی دارد و قلیل الغذا برعکس است و هر یک از این ۲ نیز به صالح الکیموس و فاسد الکیموس تقسیم می‌شوند.

فتعلی خاطرنشان کرد: صالح الکیموس غذایی است که از آن به میزان مناسب اخلاط تولید شده و منجر به تغییر در مزاج فرد نمی‌شود و فاسد الکیموس از آن خون فاسد تولید می‌شود و در نهایت بهترین ماده غذایی، غذایی معتدل است که برای افراد با فعالیت روزانه متوسط توصیه می‌شود.

 

 



تاريخ : 16 / 10 / 1392برچسب:, | 11:48 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :


سرکه سیب باعث ضدعفونی شدن عمقی بدن می‌شود. به خاطر اینکه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی قوی محسوب می‌شود که می‌تواند بدن را از شر سموم انباشته‌شده خلاص کند.

در زمان‌های نه چندان قدیم به سرکه سیب «اکسیر جوانی» می‌گفتند و تا دلتان بخواهد از خواص بی‌شمار آن استفاده می‌کردند.

البته حالا هم همین طور است. به خاطر اینکه این سرکه نسبتا ارزان‌قیمت است، همه جا پیدا می‌شود و استفاده از آن راحت است. در عوض می‌شود بسیاری از ناخوشی‌های روزمره را با آن درمان کرد. با ما باشید تا گوشه‌ای از خواص این سرکه را با شما در میان بگذاریم.

سرکه سیب یعنی ویتامین و مواد معدنی

سرکه سیب از سیب به دست می‌آید و سرشار از برخی از ترکیبات و خواص این میوه‌ی مفید و رژیمی است. اسید استیک موجود در این سرکه از 5 درصد تجاوز نمی‌کند برای همین هم چندان ترش و تیز نیست. سرکه سیب مانند خود سیب سرشار از پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد است. علاوه بر این مانند سیب حاوی پکتین، ویتامین A،B و C و اسیدهای ضروری نیز می‌باشد.

سرکه سیب بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند

سرکه سیب باعث ضدعفونی شدن عمقی بدن می‌شود. به خاطر اینکه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی قوی محسوب می‌شود که می‌تواند بدن را از شر سموم انباشته‌شده خلاص کند.

در واقع این سرکه می‌تواند تعادل اسیدی بازی بدن را حفظ کند. اسید موجود در سرکه سیب باعث می‌شود که بدن ما بیشتر قلیایی شود. یعنی اینکه ترکیبات آن باعث می‌شود که pH بدن در حد سالمی یعنی در حدود 7 بماند.

سرکه سیب برای هضم راحت غذا

اگر با هضم غذا مشکل دارید نیم ساعت قبل از غذا کمی سرکه سیب بنوشید. این کار با اسپاسم عضلات شکم و معده و نفخ مقابله می‌کند. برای این کار توصیه می‌کنیم قبل از شروع غذا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کرده و نوش جان کنید. این سرکه همچنین به احیای فلور روده کمک می‌کند. سرکه سیب باکتری‌های نخاله را ناکار کرده و اسید زیاد معده را جذب می‌کند.

سرکه سیب دوست معده و کبد

اگر معده‌تان حساس است نیز می‌توانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی از سرکه سیب استفاده کنید. این سرکه باعث سوزش معده نمی‌شود و دمار از روزگار کبد در نمی‌آورد. البته حواستان باشد اگر زخم معده دارید نباید از سرکه سیب استفاده کنید چون هر چه باشد ترش و اسیدی است.

توجه داشته باشید که مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند به مینای دندان نیز آسیب بزند. برای همین لازم است که بعد از مصرف این سرکه دهانتان را آب بکشید تا مشکلی پیش نیاید.

سرکه سیب: ضدعفونی‌کننده و ضد ویروس طبیعی

می‌توانید از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن پوست و تسکین حساسیت و سوزش پوست که در اثر آفتاب‌سوختگی به وجود می‌آید و یا کاهش خارش ناشی از کهیر و اگزما استفاده کنید. برای این کار بهتر است سرکه سیب را با کمی آب رقیق کنید و با پنبه روی مناطق درگیر پوست بزنید.

سرکه سیب برای تسکین کوفتگی بدن

استعمال خارجی سرکه سیب برای تسکین عضلات دردناک موثر است. اگر به هر دلیل عضلاتتان دچار کوفتگی شده است 200 میلی‌لیتر سرکه سیب را در وان حمام ریخته و حمام کنید. میزان بالای منیزیم و پتاسیم موجود در این سرکه باعث تسکین کوفتگی‌ها می‌شود.

سرکه سیب برای درخشندگی موها

کیست که دلش نخواهد موهایش زیبا باشد و بدرخشد. سرکه سیب به زیبایی و درخشندگی موها خدمت بزرگی می‌کند. برای این کار سرکه سیب را با کمی آب رقیق کنید و بعد از شستشوی موهایتان روی سرتان بریزید. همین کار ساده باعث درخشندگی موهایتان می‌شود.

چگونه سرکه سیب خوب انتخاب کنیم؟

سرکه سیب‌های 100 درصد خالص و غیرپاستوریزه را انتخاب کنید. باید بدانید که سرکه سیب طبیعی با گذشت زمان خراب نمی‌شود. لازم است که این سرکه دور از نور نگهداری شود.

 

 



تاريخ : 6 / 10 / 1392برچسب:, | 7:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

پرتقال در پیشگیری از سرما خوردگی نقشی را ایفا نمی‌کند و تنها در کوتاه کردن دوره‌ی نقاهت موثر است.

به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز مسعود کیمیاگر  متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص مصرف بهترین میوه‌ها در هوای سرد گفت: مصرف میوه‌ها با خواص درمانی متفاوت به طور کلی مفید هستند اما لزوماً در هوای سرد میوه‌هایی که دارای آب زیاد هستند وقتی وارد دستگاه گوارش می‌شوند، از نظر محیطی احساس سرما به وجود می‌آید که البته موقتی است.

وی افزود: میوه‌هایی که ویتامین  A و C بیشتر دارند شامل مرکبات: لیموشیرین، پرتقال، نارنگی وکیوی، تا 6 ماه می‌تواند بیشتر در بدن دخیره شود.

کیمیا گر توصیه کرد: حتی الامکان روزانه 200 تا 300 گرم مصرف میوه مصرف شد که در هر 100 گرم میوه حاوی 30 تا 50 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد که این مقدار تقریباً نیاز 1 الی 2 روز بدن را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه: پرتقال در پیشگیری از سرما خوردگی نقشی ندارد افزود: پرتقال تنها در کوتاه کردن دوره نقاهت مناسب بوده و به طور کلی مقاومت بدن را بالا می‌برد.

این متخصص تغذیه اذعان داشت: موز جزء پر ویتامین‌ترین میوه‌ها محسوب می شود و پتاسیم موجود در آن نیز در همه‌ی میوه‌ها وجود دارد.



تاريخ : 26 / 9 / 1392برچسب:, | 9:8 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

یک پزشک طب سنتی برای بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلونزا و گلودرد خوردن زنجبیل را توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، علیرضا یارعلی، با اشاره به اینکه پیشگیری بهترین نوع درمان در هر بیماری است، گفت: به دلیل شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصل باید تلاش کرد تا با روش های ساده پیشگیری از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه میکروب‌ها و ویروس‌های سرماخوردگی مسری و عامل انتقال بیماری هستند، گفت: اگر افراد قبل از اینکه دچار سرماخوردگی شوند، بدن خود را در برابر این بیماری ایمن کنند، می‌توانند به راحتی از بروز آن پیشگیری کنند.

این پزشک طب سنتی با بیان این نکته که اگر افراد دچار سرماخوردگی شدند، برای رفع درد و کاهش تب می‌توانند از جوشانده زنجبیل استفاده کنند، تصریح کرد: زنجبیل داروی گیاهی ضد سرماخوردگی است و با دارا بودن طبیعتی گرم برای برطرف کردن عوارض سرماخوردگی بسیار مفید است.

یارعلی ادامه داد: زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می‌آید و اگرچه معمولاً از ریشه آن نام برده می‌شود، ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه"ریزوم"، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است.

وی با بیان اینکه دلیل سودمند بودن زنجبیل اجزای تشکیل دهنده اصلی آن است، اذعان کرد: قسمت های مفید زنجبیل شامل نشاسته و اسانسها مانند زینجیبرن که به زنجبیل بوی خاص می دهد، و رزین است.

یارعلی افزود: بیشترین ارزش درمانی زنجبیل به واسطه ترکیبات ادویه های آن یعنی جینجرول‌ها است که طعم تند و سوزاننده این گیاه نوعی خاصیت گرمایی درمانی به آن بخشیده است.

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه عصاره های ساخته شده زنجبیل اثر بسیار بهتری دارد و جذب آن سریع تر می باشد، اظهار داشت: زنجبیل را به صورت عصاره، تنتور، انواع کپسول یا روغن آن می توان تهیه و مصرف کرد.

وی زنجبیل را دارای فواید فراوانی برای سلامتی دانست و اظهار کرد: در هنگام کشیدگی عضله، درد معده، بیماری‌های حین مسافرت و همچنین بیماریهای ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلونزا، گلودرد، گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی یا سردرد می توان با مصرف دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آن این دردها را درمان کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای درمان سرماخوردگی باید زنجبیل را با آب گرم، لیمو و عسل مخلوط و مصرف کرد.

 



تاريخ : 25 / 8 / 1392برچسب:لیموشیرین,درمان,درد,معده,عقاب نیوز, | 7:18 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لیمو شیرین موجب ضدعفونی دستگاه گوارش و ترمیم زخم معده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکتر ناصر کتایونی، متخصص گوارش و داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متخصصان تغذیه عقیده دارند که ویتامین C موجود در لیمو شیرین می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌ها نقش موثری داشته باشد. 
 
وی افزود: همچنین مصرف آن بهترین توصیه برای مبتلایان به اختلالات گوارشی است. 
 
این متخصص خاطرنشان کرد: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف لیمو شیرین برای بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی موجب ترمیم سریع‌تر معده شده و علاوه، بر ضد عفونی کردن به طور طبیعی از تخمیر جلوگیری می‌کند. 
 
کتایونی اظهار داشت: بنابراین افراد مبتلا به ورم معده باید حداقل یک عدد لیمو شیرین مصرف کنند. 
 
وی تصریح کرد: در طب سنتی مصرف لیمو شیرین دارای خواصی همچون رفع التهاب، عطش بیماران تب دار، تسکین سرفه هاضمه ذکر شده است.



تاريخ : 7 / 8 / 1392برچسب:سنبل الطیب,طب سنتی,عقاب نیوز, | 7:44 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :


یک متخصص گیاهان دارویی گفت: ریشه سنبل‌الطیب در درمان صرع، میگرن و اضطراب مفید بوده و در درمان بی‌خوابی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز دکتر شهرام امیرمرادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گیاه دارویی سنبل‌الطیب گفت: سنبل‌الطیب یا علف گربه، با نام علمی(valerianaOfficinalis)، گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر رشد می‌کند.

وی ادامه داد: این گیاه بصورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبارها، گودال‌ها همچنین در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید، گل‌های این گیاه به رنگ سفید یا صورتی و بصورت خوشه‌ای است.

این متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی علت نامگذاری این گیاه را با عنوان «علف گربه» این ‌گونه تشریح کرد: این گیاه دارویی دارای بوی مطبوعی است و گربه بوی این گیاه را از فاصله دور تشخیص داده و در اطراف آن جست‌وخیز می‌کند.

وی گفت: قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌شود.

امیرمرادی ضمن بیان اینکه سنبل‌الطیب دارای طعم تلخ ولی خوشبو و معطر است، ادامه داد: این گیاه پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، همچنین عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی، سنبل‌الطیب را بومی اروپا و قسمت‌هایی از آسیا دانست و افزود: در حال حاضر این گیاه در آمریکای شمالی نیز کاشته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چه سنبل‌الطیب به صورت خودرو در جنگل‌ها رشد می‌کند، اما این گیاه برای مصارف دارویی نیز کشت می‌شود همچنین طبق تحقیقات انجام شده، انواع وحشی آن دارای خواص بیشتری است.

امیرمرادی گفت: بیشترین قسمت مورد استفاده این دارو برای مصارف درمانی، ریشه آن است.

وی افزود: ریشه گیاه سنبل‌الطیب دارای اجزای مختلفی بوده و می‌توان به روغن‌های فرار مثل «والریک‌اسید»، «آلکالوئیدها» و آمینواسیدهای آزاد مثل «گاما آمینوبوتیریک اسید»، «تیروزین»، «آرژنین» و «گلوتامین» اشاره کرد.

امیرمرادی گفت: نام اسید آمینه «والین» را از روی این گیاه انتخاب کردند و «والرنال» و «اسید والرنیک» از قوی‌ترین ترکیبات آرام‌بخش موجود در سنبل‌الطیب هستند.

این متخصص گیاهان دارویی در خصوص ترکیبات شیمیایی این گیاه دارویی تصریح کرد: ریشه سنبل‌الطیب حاوی یک درصد اسانس است که این اسانس درریشه تازه گیاه بیش‌تر است و به تدریج که ریشه خشک می‌شود مقدار اسانس آن کاهش یافته ولی بوی آن قوی‌تر می‌شود همچنین اسانس تازه این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد است ولی در طول زمان غلیظ می‌شود‌.

وی افزود: اثر دارویی ریشه تازه سنبل‌الطیب، سه برابر ریشه خشک شده آن است، این گیاه دارویی باید در حرارت کم خشک شود زیرا اثر دارویی آن در حرارت بالا از بین می‌رود.

امیرمرادی ضمن بیان اینکه ریشه سنبل‌الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است، خواص مهم این گیاه دارویی را اینگونه تشریح کرد: این گیاه دارویی اثر ضد تشنج دارد و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است همچنین ضداسپاسم، آرام‌بخش و تب‌بر است.

وی ادامه داد: ریشه سنبل‌الطیب در معالجه صرع، بیماری مالیخولیا و میگرن اثر مفید داشته و در درمان بی‌خوابی موثر است.

این متخصص گیاهان دارویی از دیگر خواص ریشه سنبل‌الطیب به ضد کرم معده و روده بودن آن اشاره کرد و افزود: این گیاه دارویی گاز معده و درد آن را از بین برده، سکسکه مداوم و استفراغ را برطرف کرده و دهان را خوشبو می‌کند.

وی در ادامه گفت: سنبل‌الطیب برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی می‌تواند مفید باشد و اگر گرد سنبل‌الطیب روی زخم‌ها پاشیده شود می‌تواند درد را التیام دهد.

امیرمرادی افزود: این گیاه دارویی در برطرف کردن درد سیاتیک موثر بوده همچنین ترشح ادرار را زیاد می‌کند، درد سینه را برطرف کرده و در معالجه مرض قند موثر است.



تاريخ : 6 / 8 / 1392برچسب:, | 8:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

 

آویشن را به عنوان یک بهبود دهنده عفونت لثه،‌دهان و دندان می تواند به جای خمیر دندان استفاده کرد.

 

  اکبر کتابی، دکترای طب سنتی اظهار کرد: عرق گیری و اسانس گیری گیاهان باید در ظروف مناسب مسی، آلومینیومی و استیل صورت بگیرد که در ظروف مسی قابلیت بسیار بالایی داشته.

وی تصریح کرد: اسانس هایی که از چین وارد می شود به عنوان مثال بوی نعناع می دهد اما متاسفانه هیچ گونه خاصیتی برای بدن ندارد و این امر موجب می شود که خانواده ها مراقب استفاده از دم نوش ها و عرقیات باشند.

کتابی خاطرنشان کرد: آویشن جزء گیاهانی است که در فصل پاییز و زمستان کاربرد زیادی دارد و به خاطر طبیعت گرم و خاصیت آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیکی آن در برطرف کردن کم کاری تیروئید،‌افزایش فشار خون، سردردهای حاد عفونت لثه،‌دهان و دندان، به صورت نمک پاش روی غذا و ۲ گرم تا ۴ گرم و ۵ گرم از عرق آن استفاده کرد.

وی در پایان اذعان داشت: مصرف آویشن در زنان شیرده و باردار، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید و فشار خون بالا منع می شود.

 



تاريخ : 14 / 7 / 1392برچسب:, | 6:0 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

امروزه كبد چرب بيماري شايع در بين اقشار مختلف جامعه است اما روش هاي پيشگيري و درمان آن چيست؟

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز ناصر ابراهيمي درياني فوق تخصص گوارش و كبد در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه اثبات شده مصرف روزانه يك فنجان قهوه براي جلوگيري از خشكي كبد و همچنين كبد چرب بسيار مفيد است.
 
وي افزود: كساني كه به عارضه كبد چرب مبتلا هستند از قهوه مي توانند به عنوان كمك كننده در بهبود آن استفاده كنند.
 
درياني ادامه داد: نبايد تصور شود كه تنها قهوه در بهبود اين بيماري موثر است بلكه شخص مبتلا به کبد چرب بايد به کاهش وزن و انجام ورزش نيز بپردازد.
 
وي افزود: امروزه اثبات شده كساني كه روزانه يك فنجان قهوه مصرف مي كنند در مقايسه با كساني كه قهوه مصرف نمي كنند كمتر به عارضه سرطان كبد مبتلا مي شوند.



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد